Tritel - Internetverbinding monitoren voor het MKB

Internetverbinding monitoren voor het MKB

Ligt je internetverbinding er meerdere malen per dag uit zonder directe aanwijzing? Of merk je een verschil in het bandbreedtegebruik? Als je dit merkt of als je internetverbinding steeds wegvalt, kan monitoring hier duidelijkheid in geven.

Wat is monitoren van je internetverbinding?

Als je het over verkeer hebt, dan kan dit al het verkeer op je zakelijk internet zijn maar ook spraakpakketjes voor telefonie. Omdat al je communicatie over deze lijn gaat, wil je voorkomen dat die het niet doet. In dat geval kan je gebruik maken van een back-up-verbinding. Maar als je internetverbinding buiten werking is, wil je wel weten waarom precies.

Om erachter te komen waarom je lijn down is, kunnen wij je internetverbinding monitoren. Dit monitoren geeft ons inzicht in de status van de lijnen en routers en helpt ons het probleem zo snel mogelijk te lokaliseren en te verhelpen. Er zijn twee manieren om lijnen te monitoren:

1) ICMP (ping): Op deze manier sturen we je iedere twee minuten een klein pakketje. Wanneer we respons krijgen van de router, betekent dit dat de router online is en dat de lijnen het doen. Met dit type monitoring kunnen we packet-loss, onderbrekingen en response-tijden constateren.

2) SNMP: Met dit type monitoring sturen we ook om de twee minuten een pakket maar halen we ook meer gegevens binnen van de router. Naast dezelfde gegevens als bij ICMP, kunnen we ook de CPU-load, memory-usage, hardware-health en bandbreedte-gebruik meten.

Waarom monitoren van je internetverbinding?

Het monitoren van je internetverbinding, of de verbinding nu gebruikt wordt voor internet of telefonie, geeft inzicht in de stabiliteit van de verbinding. Als een verbinding meerdere malen per dag offline gaat zonder directe aanwijzing, kunnen we de router vervangen en in sommige gevallen kunnen wij de leverancier laten komen voor onderzoek en/of herstel aan de buitenzijde van het pand.

In het geval van SNMP gaat dit een stap verder. Denk bijvoorbeeld aan een kapotte fan van een router. Niet direct een gevaar voor de dienst, maar we kunnen erop acteren en de router optijd vervangen. Een ander voorbeeld is het bandbreedte-gebruik. Als je merkt dat de internetverbinding traag is, kan monitoring hier duidelijkheid in scheppen. Klopt het dat er bandbreedtetekort is? Of is er een client/server die het lokale netwerk vertraagd?

Benodigdheden

Om gebruik te kunnen maken van monitoring heb je een internetlijn (geleverd door Tritel) nodig en een router die ICMP en SNMP ondersteunt. Alle hardware die wij leveren ondersteunen beide typen monitoring. Heb je zelf al routers staan die ICMP en SNMP ondersteunen? Dan hebben wij alleen de SNMP-gegevens nodig van je router/firewall.

Maak je of ga je gebruik maken van Cisco routers? Dan is het handig om te weten dat we bij deze routers de configuraties eruit kunnen halen. Iedere nacht worden dan de instellingen opgehaald. Wanneer de router het begeeft, kunnen diezelfde instellingen ingeladen worden op de vervangende router.

Welke acties onderneemt Tritel als mijn lijn down is?

We versturen iedere twee minuten een pakketje naar je router om respons te krijgen. Geen respons betekent dus dat de router niet of niet goed werkt. In dat geval wachten we enkele minuten met actie ondernemen. Dit doen we omdat we vaak zien dat er vanuit de klant zelf al actie wordt ondernomen zoals het herstarten van de router. Op deze manier voorkomen we valse meldingen.

Zien we dat de lijn het na 15 minuten nog niet doet, dan nemen we telefonisch contact met je op. We bellen dan uiteraard naar het mobiele telefoonnummer dat is opgegeven omdat de kans groot is dat je telefooncentrale het dan ook niet doet.

Wij zullen je vragen de router te herstarten. Als dit niet het gewenste effect heeft, hebben wij een aantal tools tot onze beschikking om te controleren of de verstoring zich voordoet bij jou op locatie, bij ons of bij de leverancier. Afhankelijk van de uitkomst kunnen we een monteur aansturen of de leverancier vragen voor het herstellen van de verbinding. We werken met verschillende Service Level Agreements (Gold, Silver of Bronze) maar er zal altijd gekeken worden naar de snelste oplossing voor jou als klant.

Ik hoef dus niets te doen?
Dat klopt! Bij Tritel is de supportafdeling erop ingericht snel te handelen in het geval van storingen en het signaleren hiervan. Met de dienst internetverbinding monitoren ontzorgen wij je door voor jou de lijnen in de gaten te houden. We ondernemen actie zodra dat nodig is om de verstoring zo spoedig mogelijk te verhelpen. Voor nog geen € 3,00 per maand doen wij dit voor je. Ook is het mogelijk om zelf toegang te krijgen tot de portal voor € 12,50 per lijn.

Interessante links

  • Tritel Check hier of je bent gehackt

Check hier of je bent gehackt

Vorig jaar werd bekend gemaakt dat er miljoenen e-mailadressen en wachtwoorden waren gehackt bij de grootste hack ooit. Op dat moment waren erin totaal 711 miljoen e-mailaccounts gelekt en op het internet gezet. Helaas is het [...]

  • Tritel - Internetverbinding monitoren voor het MKB

Internetverbinding monitoren voor het MKB

Ligt je internetverbinding er meerdere malen per dag uit zonder directe aanwijzing? Of merk je een verschil in het bandbreedtegebruik? Als je dit merkt of als je internetverbinding steeds wegvalt, kan monitoring hier duidelijkheid in [...]